Khamis, 11 September 2008

1) Pilih orang yang mempunyai minat yang sama seperti anda supaya anda mempunyai persamaan, tetapi jangan mengetepikan orang yang langsung tidak memp

1) Pilih orang yang mempunyai minat yang sama seperti anda supaya anda
mempunyai persamaan, tetapi jangan mengetepikan orang yang langsung tidak
mempunyai persamaan dengan anda, bersikap terbuka baik untuk anda.

2) Ingatlah pada satu pedoman penting iaitu berlaku baik terhadap orang
lain
sebagaimana anda suka diperlakukan. Sekiranya anda menghormati orang lain,
orang lain akan menghormati anda juga.

3) Sedarlah bahawa tiada siapa yang sempurna, setiap orang mempunyai
sifat-sifat aneh dan kecacatan, dan menerima kecacatan antara satu sama
lain
adalah kunci persahabatan yang baik.

4) Hargai pendapat satu sama lain.

5) Sedarlah bahawa kawan yang rapat sekalipun tidak dapat bersama 24 jam.
Bina
minat-minat yang lain dan jangan cemburu apabila kawan anda mempunyai
minat-minat yang lain juga.

6) Komunikasi sangat penting, kawan anda tidak boleh membaca fikiran anda.
Sekiranya ada sesuatu yang menjejaskan persahabatan anda, beritahulah.

7) Jangan biarkan faktor luaran seperti tekanan (stress) menjejaskan
persahabatan anda. Kawan yang baik akan membenarkan anda melepaskan
perasaan
kepada mereka, tetapi jangan hanya mempergunakan mereka untuk melepaskan
perasaan ... dan sebagai balasan anda sepatutnya bersedia untuk mendengar
luahan perasaan mereka pula.

Cool Belajar daripada satu sama lain.

9) Jangan mengata di belakang kawan anda.

10) Pilih kata-kata anda dengan bijaksana kerana anda tidak boleh
menariknya kembali.











You could save a life.

You could save a life.




STROKE:
Remember The 1st Three Letters... S.T.R .

My friend sent this to me and encouraged me to post it and spread the word. I agree. If everyone can remember something this simple, we could save some folks.



STROKE IDENTIFICATION:


During a
party, a friend stumbled and took a little fall - she assured everyone that she was fine and just tripped over a brick because of her new shoes. (they offered to call ambulance)


They got her cleaned up and got her a new plate of food - while she appeared a bit shaken up, Ingrid went about enjoying herself the rest of the evening. Ingrid's husband called later telling everyone that his wife had been taken to the hospit al - (at
6:00pm , Ingrid passed away.)

She had suffered a stroke at the
party . Had they known how to identify the signs of a stroke, perhaps Ingrid would be with us today.

Some don't die. They end up in a helpless, hopeless condition instead. It only takes a minute to read this...


STROKE IDENTIFICATION:


A neurologist says that if he can get to a stroke victim within 3 hours he can totally reverse the effects of a stroke...totally. He said the trick was getting a stroke recognized, diagnosed, and then getting the patient medically cared for within 3 hours, which is tough
.
RECOGNIZING A STROKE

Remember the '3' steps,
STR . Read and Learn!
Sometimes symptoms of a stroke are difficult to identify. Unfortunately, the lack of awareness spells disaster.


The stroke victim may suffer severe brain damage when people nearby fail to recognize the symptoms of a stroke.


Now doctors say a bystander can recognize a stroke by asking
three simple questions :
S
* Ask the individual to SMILE ..
T
* = TALK. Ask the person to SPEAK A SIMPLE SENTENCE (Coherently) (eg 'It is sunny out today').
R
* Ask him or her to RAISE BOTH ARMS .

If he or she has trouble with ANY ONE of these tasks, call the ambulance and describe the symptoms to the dispatcher.



NOTE
: Another 'sign' of a stroke is

1.
Ask the person to 'stick' out their tongue.

2.
If the tongue is 'crooked', if it goes to one side or the other that is also an indication of a stroke.

A prominent cardiologist says if everyone who gets this e-mail sends it to 10 people; you can bet that at least one life will be saved.


….and it could be your own…..
PASS THIS ON….







11hb. September, 2001 - Al-Fatihah Untuk Mangsa-mangsa

Pada kami sekeluarga 11-9-2001 ada makna yang tersendiri.

Pada masa itu Mak Cik, suami dan anak kedua atau bongsu kami K, berada di Makkah kerana menunaikan Umrah.

Anak sulong Mak Cik, F berada di New York. Dia adalah pelajar di salah sebuah University di situ. Tiap-tiap pagi adalah routin bagi F melalui di hadapan World Trade Centre, the Twin Tower ke Universitynya.
Malah, Universitynya telah pun mengumumkan akan mengadakan sebuah lagi perpustakaan tambahan di salah satu dari dua menara itu.

Selesai Sunat Isyak di Masjidil Haram malam itu, Mak Cik dan K terus ke hotel untuk makan malam. Tapi suasa amat gamat sedikit di lobby hotel. Suami Mak Cik kelihatan pucat sedikit dan terus memberitahu, "WTC di New York kena terrorist attack, F tidak dapat dihubungi"

Mak Cik terus ke bilik untuk mengambil hp bagi menghubungi F. Dalam TV di bilik, Live - CNN dari New York, amat kecoh sekali tak usah nak cakap. Mak Cik hubungi hp F, Apartment F dan University F, semuanya gagal. Bergegas ke lobby hotel, Mak Cik minta tolong pula dengan Receptionist hotel, kot kot kalau dia boleh hubungi anak Mak Cik sebab mungkin hp tak boleh, phone fixed line boleh. Gagal jugak, malah berpuluh puluh orang Arab di hotel itu juga cuba menghubungi sanak saudara mereka di New York, gagal juga.

Mak Cik pun terus ke Kaabah. Berdoa dalam Hijir Ismail. Memohon agar F diselamatkan. Kami semua terdiam masa dalam bilik menunggu dan menunggu. Macam macam bermain di kotak fikiran selain dari berdoa berdoa dan berdoa. Selang beberapa jam F telephon hp Mak Cik. Alhamdulillah!! Lega bila mendapat tahu F selamat!!

Menurut F, pagi itu dia terdengar satu dentuman yang amat kuat di luar apartmentnya. Dia terus turun siap dengan video cameranya untuk melihat apa ke bendanya yang boleh mengeluarkan satu bunyi yang begitu dasyat. Dilihatnya dari tempat dia berdiri, salah satu dari menara itu telah terbakar, sangkanya mestilah satu kebakaran luar biasa.

Tapi, tiba tiba dia melihat pula sebuah kapal terbang meluru ke sebuah lagi menara di sebelah yang telah terbakar! Apa lagi cerita F pada kami, dia terus naik semula ke apartment dia dan dia hanya teringat untuk ambil Passport dan dompet dia keluar dari bangunan itu sebab lokasi terlalu dekat dan lambat laut mesti banguanan apartment dia pun roboh juga!

F kata seumur hidup belum pernah dia lari pecut macam itu di dalam asap hitam tebal yang mengandungi serpihan halus campuran, kaca dan lain lain entah resepi apa! Habis satu badan diselaputi abuk halus tetapi dia dan yang lain terus juga berlari berlari dan berlari, tak ada arah tapi tetap berlari ke hadapan!

Tiba di suatu kedai, orang kedai itu panggil dia, "Come in over here, we're pulling down the shutters!!" F masuk terus dalam kedai dengan keadaan yang boleh anda semua bayangkan termenggah kepenatan, ketakutan, ketidak tentu arah dan comot satu badan yang berabuk. F lihat ramai orang berlindung dalam kedai. Ramai yang cedera akibat berlari laju dan ada seorang perempuan mengandung sedang menangis kesakitan kerana patah kakinya.

Bila keadaan reda beberapa jam kemudian, pemilik kedai membuka semua shuttersnya dan F terus menujukan perjalanan keluar dari Manhattan. F kata pada masa itu dia cuma teringat hendak call Mak Cik sahaja. Akhirnya F berjalan kira kira jarak dari Subang Jaya ke Shah Alam untuk mencari pondok telefon terdekat dalam suasana kecoh seperti yang anda semua saksikan dalam tv. F hubungi kami dan Kami beritahu F supaya tinggal buat sementara di mana mana hotel terdekat memandangkan seluruh Manhattan telah ditutup pada siapa pun.

Menurut F apa sahaja hotel, hostel semuanya berderet-deret dengan ribuan manusia berabuk satu badan yang inginkan tempat tinggal. F berjaya juga dapatkan tempat tinggal dan seterusnya memulakan segala dari A, mendaftarkan dirinya dengan kedutaan Malaysia, memberitahu pihak University akan statusnya. O ya, ramai juga pelajar dan pensyarah serta kakitangan University F terbunuh dalam kejadian itu. Seorang Arab penjual kebab halal di hadapan University F juga turut terkorban. F sedih, Pak Arab itu peramah dan selalu bagi para pelajar potongan harga istimewa.

Kerajaan Amerika telah membayar pampasan ganti rugi kepada semua yang terlibat dengan 11-9. Segala penginapan, apa juga perbelanjaan mereka ganti sebab yang lari meninggalkan tempat tinggal mereka pada hari itu semuanya lari sehelai sepinggang.

F tidak mungkin akan dapat melupakan peristiwa ini sampai bila-bila. Cerita yang bakal anak anak dan cucu cucunya dengar dari dia satu hari nanti. Ini kali pertama kecemasan besar begini berlaku dalam keluarga Mak Cik, keduanya semasa F dan K hilang pada malam hari di lautan dekat Port Dickson pada tahun 2003 yang telah Mak Cik blogkan dulu.

Macam macam orang dah berusia seperti Mak Cik ini lalui...semuanya ada hikmah dan pengajaran masing masing pada kami. WaAllahuAlam. Tapi yang kita lagi amat sedih adalah rentetan yang berlaku pada dunia Islam akibat peristiwa 11-9 ini. Iraq menjadi mangsa dengan beratus ribu nyawa tidak berdosa terkorban, negara musnah, walaupun sah tidak seorang pun warga Iraq terlibat dalam serangan ini. Inilah akibat Politik Dunia. Politik peringkat Antarabangsa, Global.

-melayuangkat

Tiada ulasan: